Ubytovací servery (booking.com, hotel.cz a další) patří mezi významné zdroje nových zákazníků pro hotely, penziony, apartmány a další ubytovací zařízení. V dnešním článku se blíže podíváme, jak zvýšit atraktivitu zápisu, jak z tohoto vytěžit maximum a jak splnit váš cíl – mít stále plný dům.
1. Fotografie prodávají
Možná jste již slyšeli, že uživatelé internetu se chovají jinak, než čtenáři tištěných médií. Texty nečtou, spíše mezi nimi přeskakují a pozornost věnují prvkům, které je na první pohled upoutají. Jelikož ve většině případů nemáte možnost ovlivnit nadpis (název ubytovacího zařízení), jsou u ubytovacích serverů nesmírně důležité fotografie. Celá řada penzionů vkládá rozmazané, tmavé či naopak přesvětlené fotografie, které navíc obsahují základní chyby fotografování interiérů.
Focení místností rozhodně není jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Co focení obnáší si můžete přečíst například zde. Svým klientům obecně doporučuji do fotografií zainvestovat a zvolit profesionálního fotografa, který dokáže i z miniaturní místnosti vybavené starším zařízením vytvořit fotografii lákající k pobytu.
Nově vytvořené fotografie můžete následně použít i na vašich www stránkách, na vizitkách a dalších propagačních materiálech.
2. Kvalitní popis je základ
Zapracujte na popisu, ve kterém nezapomeňte zmínit hlavní konkurenční výhody. Pokud je vaše ubytovací zařízení ve městě, napište v jaké části, jaká je dostupnost MHD. Disponujete-li velkou zahradou, kde si mohou hrát děti, podělte se o to. Nezapomeňte vypsat i vybavení pokojů, zvláště pokud nabízíte nadstandard. Pomoci mohou také informace o stravování (domácí kuchyně jako od maminky, bohaté snídaně formou švédských stolů, místní speciality, prodej vína od místního vinaře) či sportovní a kulturní vyžití v okolí objektu.
3. Vyplňte vše, aktuálně a popravdě
Základem optimalizace profilu je vyplněním veškerých informací. Čím víc toho vyplníte, tím větší hodnocení od ubytovacího serveru získáte. Díky vysokému ranku se následně můžete posunout nad vaši konkurenci. Vyplněním komplexních informací zvýšíte šanci, že vás zákazníci najdou, i když budou používat filtry. Například na booking.com můžete filtrovat dle celé řady parametrů obsahující vybavení (Wifi, parkoviště, terasa, pračka), doprava k objektu, čtvrť, zaměření ubytovacího zařízení a další. Při výběru ubytování rozhodují i maličkosti, buďte připraveni.
U vyplňování informací doporučuji vše uvést tak jak je, nepravdivé informace by se vám mohly vrátit v negativním hodnocení.
4. Pracujte s cenou
Chystá se ve vašem okolí významná akce a víte, že bude nedostatek ubytování? Nebojte se na ubytovacích serverech navýšit cenu. Naopak mimo sezonu nebo v období, kdy cítíte, že nebudete mít obsazeno, je dobré nabídnout zákazníkům slevy či speciální akční nabídku.
Pomocí akce můžete obsadit dražší pokoje, o které není takový zájem. Správnou cenotvorbou dosáhnete plné obsazenosti a vyšších tržeb a získáte tak více, než při držení neobsazených pokojů a standardních cen.
5. Positivní hodnocení je nutností
O úspěšnosti vašeho zařízení na ubytovacích webech rozhodnou kladné hodnocení. Snažte se zákazníky motivovat, aby ohodnotili váš hotel a řekli ostatním, že nabízíte kvalitní služby. Faktem je, že k hodnocení se ubírají spíše nespokojení klienti, kteří vám mohou záporným hodnocením snadno zavařit. Pokud budete mít většinu hodnocení kladných, neuškodí vám žádný nespokojenec či útok od konkurence. Na booking.com naštěstí mohou hodnotit pouze ti, kteří si u vás zakoupili pobyt právě přes tuto službu.
O zhodnocení můžete zákazníky požádat na konci pobytu nebo jim po uplynutí několika dnů odeslat email s otázkou, zda se jim u vás líbilo a zda by neohodnotili vaše služby. Zákazníky můžete v emailu namotivovat soutěží s možností výhry pobytu zdarma (ze všech hodnotitelů jednou za čas vylosujete výherce).
Kromě zvýšení důvěryhodnosti získáte s hodnocením řadu zajímavých námětů na zlepšení. Nemusíte tak provádět drahé průzkumy – vaši zákazníci vám sami řeknou, co chtějí.
6. Češi se učí používat platební karty
Ochota Čechů zadávat na internetu své údaje k platební/ kreditní kartě stále roste. Přesto působí na internetu stále velká skupina uživatelů, kteří platbu přes internet považují za nedůvěryhodnou.
Na booking.com můžete zvýšit šanci prodeje zaškrtnutím možnosti „Umožnit českým zákazníkům rezervovat bez poskytnutí údajů o kreditní kartě“.
7. Pracujte s provizemi
Ubytovací servery řadí jednotlivé nabídky nejen dle kvality zápisu (vyplněných údajů) a získaného ohodnocení od zákazníků, ale také dle výše provize, kterou jim odvádíte. Zvýšením provize můžete předběhnout konkurenci a výrazně tak zvýšit šanci, že vás zákazník nalezne.
Při nastavování výše provize doporučuji postupovat opatrně a vše analyzovat – viz 10. bod. Pamatujte na svou marži a srovnávejte s ostatní reklamou.
8. Ještě nemáte balíčky služeb?
V poslední době jsou velice oblíbené tématické balíčky, kdy host získá více služeb, než pouze základní ubytování a stravování. Žádané jsou například romantické, fitness, golfové a další pobyty či prodloužené víkendy s předpřipraveným programem. Balíčky jsou výhodné pro obě strany – zákazník získá komplexní servis – nemusí se o nic starat, provozovatel dokáže prodat doplňkové služby a vydělat na jednom pobytu více peněz.
Na balíčky se specializuje například ubytovací server Spa.cz.
9. Speciální nabídky dokáží zlomit nerozhodnuté
Pro návštěvníky ubytovacích serverů si můžete připravit speciální akce – nejčastěji slevy za včasný nákup, last minute, slevy za pobyt na více dnů či krátkodobé omezené akce. Díky tomu snadno prodáte pokoje, u kterých byla například zrušena rezervace. Ubytovací servery tyto nabídky rádi rozesílají v newsletteru, získáte tedy i širší oslovení své cílové skupiny.
10. Měřte a analyzujte
Jako u každé marketingové aktivity musí být měření a následné analyzování kampaní samozřejmostí. U ubytovacích serverů je výhodné, že ve většině případů platíte pouze tehdy, když dojde k rezervaci ubytování. I tak svým zákazníkům doporučuji vyhodnocovat náklady na jednu objednávku.
Základní statistiky o počtu realizovaných objednávek získáte v administraci ubytovacího serveru. Zajímat by vás měl především konverzní poměr (vyjadřuje poměr mezi počtem prokliků a realizovaných objednávek). Ten by měl po optimalizaci profilu výrazně růst. Dále byste si měli odpovědět na tyto otázky: Je konverzní poměr lepší než u PPC kampaní či fulltextového vyhledávání? Kolik vás stojí jedna objednávka? Nevyšlo by vás levněji propagovat penzion svépomocí a ubytovacím serverům nechat jen návštěvnost, kterou si vytvoří sami? Poznámka:ubytovací servery rádi ve vyhledávačích inzerují na váš brand – tedy platíte za návštěvníky, které můžete získávat výrazně levněji.
Napište, co si o tom myslíte