Je nezpochybnitelné, že většina rezervací ubytovacích zařízení pochází z internetu. Internet válcuje ostatní zdroje, internetový marketing je stále levný, měřitelný a velmi efektivní. Zároveň se však hotelový marketing na internetu značně mění, pojďme se podívat, jaké jsou aktuální trendy.
1. Změny ve vyhledávání
Google do výsledků vyhledávání dodává nové prvky, které by měly uživatelům pomoci usnadnit najití odpovědi na jejich dotaz. Google již dávno není pouze vyhledávač s textovými výpisy výsledků hledání jednotlivých webů. Google se snaží svým uživatelům předkládat informace jednoduší formou a kvalitněji. Do fulltextových výsledků vyhledávání se tak krom standardních Adwords reklam promítají i mapy, informace z Wikipedie, zápisy z Adresářů firem Google. V zahraniční je vyhledávání doplněno o další služby, které aktuálně v ČR neběží. Posuďte sami, kolik místa zbude pro fulltextové vyhledávání u dotazu ubytování Brno.
Z výše popsaného je patrné, že již nestačí mít pouze kvalitní SEO. Je třeba nastolit komplexní strategii. Nezaměřujte se pouze na první místa ve fulltextovém vyhledávání, ale optimalizujte i svůj profil v Adresáři firem Google a plně využívejte všech možností Google Adwords.
Google se snaží neustále vylepšovat svůj vyhledávač a přinášet kvalitnější odpovědi na vyhledávací dotazy. Uživatelům nabízí individuální výsledky vyhledávání, zapracován do nich sociální signály či aktuální lokaci uživatelů. Pravidelně upravuje algoritmus, kterým bojuje proti SEO konzultantům, kteří chtějí weby svých klientů udržet na předních pozicích. Objevují se nové a nové změny – v poslední době zejména Google Panda bojující za kvalitní a originální obsah, Google Penguin potírající nekvalitní zpětné odkazy či Google Hummingbird snažící se porozumět tomu, co uživatelé skutečně hledají. Spousta nekvalitních webů bez originálního obsahu s nepřirozeným odkazovým profilem byla z výsledků vyřazena a zbytek bude odstraněn s dalšími updaty. Co z toho vyplývá pro majitele webů?
Začněte na SEO pracovat jinak než doposud, najdete si konzultanta, který vám pomůže s obsahovou strategií a získáváním zpětných odkazů. Zaměřte se na klíčová slova, které jsou pro vás opravdu efektivní a nesnažte se být první na obecné fráze, které sice mohou při velkých investicích přinést návštěvnost, ale zákazníky tím nezískáte.
2. Změny na webu
Zákazníci stále více dají na kvalitu webových stránek. Web se stává vizitkou ubytovacího zařízení, podle které poznají, jak majiteli záleží na vlastním businessu. Pro každý web by měly být samozřejmostí kvalitní fotografie, stále oblíbenější jsou také virtuální prohlídky. Do popředí se dostává líbivý a uživatelsky přívětivý design webu zajišťující rychlý a plynulý pohyb uživatelů po webu, využívání mikroformátů či Google Authorship.
Běžně se také využívají sociální média – základem je Facebook, použít lze také Twitter, Google plus, Foursquare či Pinterest. Web je propojen sociální prvky umožňující sdílení a další interakce. Majitelé ubytovacích webů pomocí sociálních sítích se zákazníky komunikují víc než kdy jindy. Ve spojitosti se změnami v SEO se snaží majitelé internetových stránek svůj web pravidelně aktualizovat a přinášet zákazníkům nové informace. Web již neplní jen čistě informační funkci komerčního rázu, ale návštěvníkům radí a doporučuje.
3. Lokální marketing roste
Rekordy v návštěvnosti trhají cestovatelské web a služby. Ty přináší zcela nový rozměr ve vyhledávání a objednávání ubytování. Mezi nejpopulárnější se řadí Tripadvisor, který umožňuje sdílet nezávislá doporučení na navštívené turistické cíle, ale i restaurace, hotely a další aktivity. V ČR se může chytnout nedávno lokalizovaný Yelp. Zapomenout bychom neměli také na původem český Tripomatic, který se neustále zlepšuje. Plánovače výletů mohou ubytovacím zařízením přinést poměrně zajímavou zahraniční klientelu. Stále oblíbené jsou také ubytovací servery typu Booking.com, Hotel.com apod.
4. Hlídání reputace na internetu
Pro majitele ubytovacích zařízení je stále naléhavější sledování reputace na internetu. Mnohé hotelové agregátory (Booking.com, Hotel.cz apod.) nabízí hodnocení jednotlivých ubytovacích zařízení, s hodnocením se setkáváme i na sociálních sítích a diskusních fórech. Svým klientům doporučuji bedlivě sledovat jakékoliv zmínky a případné negativní recenze se snažit uvést na pravou míru. K vyhledávání reakcí lze použít automatizované nástroje, o kterých připravím samostatný článek.
Především na negativní recenze je nutné reagovat rychle, vysvětlovat a nabízet řešení. Není nic na tom přiznat chybu, zákazníci to ocení. V mnoha případech společnost zjistí, že za negativním hodnocením je pouhé nepochopení situace a vhodnou reakcí dokáže společnost nespokojeného klienta dostat na svou stranu.
Za neúčinné se naopak jeví mazání nespokojených komentářů. K tomu vybízí zejména sociální sítě, které mají majitelé plně pod kontrolou. Vždy klientům říkám, že je lepší nespokojené zákazníky obsluhovat na jednom místě, než poté pracně dohledávat diskuse a blogy, kde vás klient očerňoval.
5. Mobilní zařízení není radno podceňovat
V červenci měl dle SPIR mobilní internet rekordních 1,67 milionu uživatelů. Každý majitel ubytovacího zařízení by si měl položit otázku, zda o tuto lukrativní skupinu zákazníků nepřichází. Má jeho web mobilní verzi nebo responzivní design? Využívá mobilního SEO a směřuje PPC reklamu na mobilní zařízení? Využívá všechny možnosti nastavení Google Adwords pro mobilní zařízení?
Stále více uživatelů vyhledávat služby a produkty pomocí mobilních zařízení (telefonů a tabletů) místo stolního PC. Odlište se od konkurence, která na mobilní zařízení nemyslí a získejte velmi důležitý první kontakt. Potencionální zákazník si vás snadněji zapamatuje. Nevadí, že přes mobilní verzi webu objednávku nakonec nezrealizuje. Při konečném výběru na stolním počítači již o vás bude vědět, ikdyž nebudete držet přední příčky ve vyhledávání.
6. Nenechte zákazníka uniknout
Když se zamyslíte, jakým způsobem typický zákazník vybírá ubytování, zjistíte, že rozhodovací proces je poměrně dlouhý. Málokdo realizuje objednávku ihned při první návštěvě webu. Potencionální zákazník většinou ví, kam chce jet na dovolenou. Dohledává informace o lokalitě, turistických cílech, sportovním a kulturním vyžití. Jakmile určí oblast, kde chce strávit dovolenou, hledá ubytovací zařízení. Je logické, že se nespokojí s prvním výsledkem ve fulltextu, prochází několik ubytovacích zařízení, srovnává cenu, služby atd. Následně hledání ukončí a nechává si několik dní na rozmyšlenou.
Těchto několik dní je klíčových. Proč se tedy v tomto období zákazníkům nepřipomenout? Lze to poměrně snadno. Pomocí remarketingu můžete zákazníkům, kteří již navštívili váš web, zobrazovat napříč internetem grafickou a textovou reklamu, která láká k opětovné návštěvě vašeho webu a dokončení objednávky. Reklama se zobrazuje na blozích, magazínech, zpravodajských portálech, Facebooku, v Gmailu a dokonce i na YouTube. Pro zákazníka je váš web díky remarketingu doslova nepřehlédnutelný.
7. Informujte své bývalé a potencionální zákazníky
E-mail marketing patří mezi nejúčinnější a nejlevnější nástroje internetového marketingu. Jeho síla spočívá v tom, že nemusíte oslovovat zákazníky, kteří o vaše služby nemají zájem. Cílíte pouze na bývalé klienty a na zaregistrované odběratele novinek, kteří projevili zájem o vaše ubytovací zařízení. Efekt je veliký, rozesílka newsletteru rychlá a jednoduchá. K rozesílce newsletterů doporučuji využít nástroj k tomu určený (například MailChimp). Pokud použijete Outlook, vystavujete se riziku, že e-mail adresátům nedorazí. Navíc přicházíte o grafické ztvárnění newsletteru, možnost sledovat statistiky doručení a další užitečné funkce.
Napište, co si o tom myslíte