Uspět s ubytovacím zařízením – získat co nejvíce návštěvníků a tedy i potencionálních zákazníků na web je čím dál obtížnější. Konkurence je obrovská, všichni nabízí podobné služby ve stejné lokalitě. Jedním ze způsobů jak se odlišit a vyhrát na internetu je právě obsahový marketing. Pojďme si ukázat některé z tipů, jak tvořit kvalitní obsah a vyhrát nad vaší konkurencí.
1. Určení person
Před tvorbou obsahové strategie je nutné určit persony – vytvořit profily vašich potencionálních zákazníků. Měli byste si zodpovědět otázky, kdo je váš zákazník, jaké má charakteristiky, jaké zájmy, návyky, co požaduje a o co má zájem. Jistě se liší firemní klientela, od rodin s dětmi, penzistů, sportovců či vyznavačů kultury. Jakmile budete znát své persony, vytvořte pro ně obsah šitý na míru.
2. Učení cílů obsahového marketingu
Jakmile budete mít hotové typické persony, je nezbytně nutné určit cíl, za jakým tvoříte obsah. Může to být zvýšení povědomí o hotelu, budování věrnosti zákazníků, zaměření se na určitou cílovou skupinu. Po identifikování cíle nezapomeňte ověřit, zda je cíl reálný a naplnitelný.
3. Kdo bude obsah tvořit?
Nyní nastává čas určit kompetentní osobu, která bude tvořit obsah. Opravdu máte ve svém týmu člověka, který je schopný tvořit zajímavý obsah? Odpovíte-li kladně, máte velké štěstí a hýčkejte si jej. V opačném případě doporučuji vyhledat schopného copywritera, který vám s tvorbou pomůže. Počáteční investice se může zdát vysoká, ale dobrý obsah vám bude generovat návštěvnost a zákazníky i několik let.
4. Dodržujte jednotný ráz webu
Není nic horšího, když má klient vytvořený profesionální web a vloží si tam obsah bez nastavení jasné strategie. Nejčastější chyby jsou různé druhy písma, střídání barev, zvýraznění, velikosti písma, různé nadpisy a rozdílné velikosti obrázků. Nejenže si tím u zákazníka zkazíte dobrý dojem z vašich stránek, ale díky nesourodému formátování se může na webu ztrácet (nedokáže-li uživatel najít rychle požadované informace, odchází ke konkurenci). Proto klientům doporučuji dodržovat jednotný ráz, zvláště pokud je navrhnutý od grafika, který by měl vždy navrhnout optimální rozložení prvků a typografii.
5. Pište s nápadem
Při psaní textů se pokuste v zákaznících vzbudit emoce. Nepište pouze strohé informace o ubytování – to zákazníkům nic neřekne. Místo pro přespání nabízí přece každý! Ukažte zákazníkům vaše silné stránky, řekněte jim, proč by se měli ubytovat právě u vás. Máte rodinný podnik se zajímavou historií? Zkuste ji na webu odvyprávět, zákazníci příběhy milují.
6. Nebuďte tuctový
Definujte si konkurenční výhody – proč by si měl zákazník vybrat zrovna vás? Máte vynikající domácí kuchyni – vyfoťte ji a doplňte o jídelní lístek včetně vyjádření spokojených ubytovaných. Dáváte do každého pokoje láhev dobrého vína, máte místnost, kde si mohou hrát děti, jste blízko MHD nebo máte hlídané parkování? Zmiňte to, vytvořte box proč se ubytovat u nás. Nic vás nenapadá a nechcete investovat do zlepšení? Vytvořte služby šité na míru vašim zákazníkům – nabídněte jim zajištění adrenalinového dne, vyžehlení košile, zapůjčení projektoru a uspořádání přednášky na klíč. Pamatujte, že vše nemusí dělat vaši zaměstnanci, navažte spolupráci s místními dodavateli a nechte vykonání prací na nich (například masáže, kosmetické a kadeřnické služby).
7. Pravidelně aktualizujte
Pravidelné doplňování obsahu je velmi důležité pro vyhledávače, ale i pro vaše zákazníky, kteří poznají, že se o stránky staráte. Není nic horšího, než tři roky staré novinky na titulní straně. Jak si má být pak zákazník jistý, že ještě fungujete? Stanovte si redakční plán a dopředu plánujte, co, kdy a kde budete o vašem ubytování publikovat.
8. Popište vše, co nabízíte
9. Fotografie rozhodují
Víte, jaký je pro vás nejdůležitější obsah? Nejsou to skvělé texty, dobře spravovaná sociální síť, ani PPC reklamy. Jsou to právě fotografie, které dokáží u zákazníka vzbudit emoce a dotlačí ho k objednání pobytu. Není nic horšího, než amatérská fotografie, která nedodržuje základní pravidla focení interiéru – je tmavá, rozostřená, zrnitá a vyfocená ze špatného úhlu. Věřte, že dobrá fotografie dokáže výrazně zvýšit konverzní poměr.
10. Virtuální prohlídky oživí váš web
Co dokáže říct o interiéru mnohem více, než fotografie je virtuální prohlídka. Hosté díky ní vidí pokoj online, mohou se v něm procházet a prohlížet si jej do detailů. Vytvořte virtuální prohlídku nejen pro interiér pokojů, ale i stravovací a společenské prostory, zasedací místnosti a zahrady. U několika svých klientů jsem se přesvědčil, že virtuální prohlídka dokáže zvýšit konverzní poměr objednávek o několik desítek procent.
Tip: Nechte si virtuální prohlídku zpracovat od certifikovaných fotografů Google a získejte další zvýraznění v Google Places.
11. Videa rozpohybují statickou prezentaci
Video mnohdy dokáže říct víc, než tisíc slov. Vytvořte krátká prezentační videa představující váš hotel a okolí, v kterém se nachází. Pomocí videí můžete uživatelům představit atraktivní místa, památky, sportovní areály. I tento obsah může u zákazníků rozhodnout, že si vyberou právě vás a lokalitu, kde se nachází váš hotel.
12. Infografiky
Velmi dobře se šíří infografiky, do kterých můžete zabalit zajímavá data. Poskytněte zákazníkům seznam nejnavštěvovanějších turistických cílů ve vašem okolí nebo prozraďte jací jsou vaši zákazníci – odkud pochází, jak dlouho u vás v průměru tráví a kolik piv za rok zkonzumují ve vaší restauraci. K tvorbě infografiky můžete použít například jednoduchou webovou aplikaci infogr.am.
13. Pište pro lidi a ne pro vyhledávače
SEO je důležité a bez vhodně rozmístěných klíčových slov se neobjedete. To však neznamená, že byste měli mít na jedné stránce zmíněné 20x to stejné klíčové slovo, jen proto abyste dosáhli vysoké hustoty. Jistě uznáte, že přeoptimalizovaný text nebude působit dobře na vaše zákazníky a v tom případě ani pro vyhledávače.
14. Vytvořte kalendář zajímavých akcí
Probíhají ve vašem okolí zajímavé akce, které by si návštěvníci neměli nechat ujít? Vytvořte jednoduchý kalendář s výpisem sportovních, kulturních a jiných akcí, které můžete doplnit o odkaz na weby daných akcí. Tento seznam pravidelně aktualizujte. Nemusíte zmiňovat úplně všechny akce (na to existují jiné portály), vyberte jen ty nejlepší. Sestavte žebříček TOP 10 – to zákazníci milují.
15. Tipy na výlety do okolí
Ukažte vašim zákazníkům, že právě vaše lokalita je ta pravá k návštěvě. Vytvořte pro ně seznam zajímavých výletů, které mohou podniknout. Výlety můžete rozdělit dle délky pobytu – namyslete výlety pro víkendové pobyty (výběr toho nejlepšího) a týdenní pobyty, kde se můžete více rozepsat. Výlety doporučuji rozdělit na letní a zimní sezonu – ukažte zákazníkům, že u vás je stále, co dělat.
16. Tipy na sportovní vyžití
Myslete také na ty, kteří preferují aktivnější dovolenou. Vytvořte článek, ve kterém vyjmenujete cyklostezky a sportoviště ve vašem nejbližším okolí. Půjčujete-li sportovní zařízení, vytvořte seznam s ceníkem nebo se alespoň zmiňte, že nabízíte možnost sjednání pronájmu z partnerské půjčovny. V textu informujte návštěvníky o tom, že nabízíte možnost uskladnění kol, lyží a dalšího sportovního náčiní.
17. Pracujte s balíčky a sezonními akcemi
Existuje spousta potencionálních klientů, kteří by rádi vyrazili na prodloužený víkend, ale nechce se jim zařizovat s programem. Vytvořte pro ně pobytové balíčky – romantický víkend ve dvou, adrenalinový pobyt, pobyt se snídaní do postele atd. Víte-li že budete mít na podzim malou obsazenost, vytvořte speciální program, kterým přilákáte vaše bývalé, ale i nové klienty (například pobyt spojený s domácí zabijačkou).
Tyto speciální akce a balíčky nezapomeňte distribuovat na sociálních sítích nebo pomocí e-mailingu.
18. Překlad webu
Chcete-li oslovovat zahraniční klientelu, zauvažujte o investici do jazykových mutací vašeho webu. Lze předpokládat, že zde nebude taková konkurence a snadněji se v cizojazyčném prostředí prosadíte. Pokud se chcete pouštět do překladu webu, doporučuji využít služeb překladatele. Použití strojových překladů není příliš vhodné a zahraničního návštěvníka tím spíš odradíte. Pro řadu ubytovacích zařízení v první fázi bohatě postačí dobře vyplněný profil na booking.com a dalších velkých ubytovacích agregátorech.
19. Budujte odkazy a získávejte publicitu
Obsahový marketing se netýká pouze vašich stránek. Snažte se publikovat i na jiných webech, získávejte zmínky o vašem hotelu, budujte odkazy a pomocí nich přivádějte návštěvníky na vaše stránky. Možností, jak získat zpětný odkaz je opravdu mnoho. Zmíním například server Kudyznudy.cz, který umožní publikovat zajímavé tipy na aktivity a akce. Pořádáte-li tematický večer v restauraci, nabízíte-li wellness či pronajímáte sportovní vybavení, vložte tam článek s odkazem na váš hotel.
Při budování odkazového profilu vašeho webu dbejte na kvalitu webů, u kterých získáváte odkazy. Registrací do stovky katalogů, publikací článků na nekvalitních PR webech žádnou návštěvnost nezískáte a ani u vyhledávačů vám to nepomůže, spíše naopak – může vám to uškodit.
20. Komunikujte na sociálních sítích
Facebook, Google plus, Twitter, Pinterest či Foursquare – zde všude můžete najít své zákazníky. Možná zjistíte, že se vám sociální sítě nevyplácí, že tam nemáte publikum, ale i tak to pro vás může být výhodné. Vaším zákazníkům nabídnete další kanál, pomocí kterého vás mohou kontaktovat.
21. Buďte mobilní
Zákazníci chtějí konzumovat obsah i mimo stolní počítač. Přizpůsobte své stránky pro mobilní zařízení (tablety, telefony) a dovolte vašich zákazníkům snadno získat informace.
22. Zužitkujte obsah dvakrát pomocí newsletterů
Komunikujete pravidelně se svými bývalými zákazníky? Ne? Tak to je chyba, napravte to a oslovujte je pomocí e-mail marketingu či remarketingu. Dejte jim vědět, že připravujete zajímavou akci, o kterou by mohli mít zájem. Do newsletterů můžete začlenit odkazy na publikované aktuality, články, videa a nové fotografie na vašem webu. Rozesílka newsletterů vás nemusí nic stát (například pomocí Mailchimpu) a můžete na ní naopak solidně vydělat.
23. Řekněte si o hodnocení
Spokojený klient je málokdy ochotný dát kladné hodnocení na váš hotel, většinou se ozvou jen ti nespokojení. Požádejte vaše zákazníky, aby ohodnotili pobyt, tam kde jim to přijde nejpříjemnější. Je jedno, zda to bude na Google Places, na Firmy.cz, na Booking.com, na sociálních sítích či přes e-mail. Dobrého hodnocení si všimnou potencionální zákazníci, kterým to pomůže se rozhodnout pro vás. Nejlepší recenze doporučuji zveřejnit na vašem webu – zákazníci budou tvořit obsah za vás.
24. Pochlubte se s certifikáty a oceněním
Stali jste se podnikateli roku ve svém kraji, vaši kuchaři se umístili v mezinárodní kulinářské soutěži nebo váš hotel byl zařazen do výběru těch nejlepších ubytovacích zařízení v České republice? Pochlubte se s tím, napište krátkou aktualitu se svým komentářem, který bude obsahovat vaše hodnocení, poznámky z pozadí akce nebo vytvořte rozhovor k danému tématu. Každý úspěch prezentujete i mimo vaše stránky – na sociálních sítích, regionálních a další tematických webech.
25. Analyzujte, měřte a přizpůsobujte
Pravidelně měřte efektivnost obsahového marketingu. Z dat analytických nástrojů získávejte informace o nejúspěšnějším obsahu a ten dále rozšiřujte a doplňujte o další informace.
Napište, co si o tom myslíte