Just Start Typing Text and Press Enter

alt text
David Sedláček
SEO & Online marketing Constultant

Pojďte se mnou na kávu

>Loading...
Zpráva odeslána
Error!
Menu
Close
Mar 03, 2014

Jak optimalizovat zápis na Firmy.cz?

4 Comments | By

Jak již nejspíš víte, od prvního dubna 2014 se zásadně mění nejdůležitější katalog internetových stránek Firmy.cz. Změny se týkají nejen grafické podoby, která jde ruku v ruce s trendem zjednodušování služeb Seznamu, ale i způsobu placení za umístění. Pojďme se podívat na ty nejvýznamnější změny a na to, jak si optimalizovat firemní profil, abyste byli lepší, než vaše konkurence.

Velkou část společností již kontaktovali obchodní zástupci Seznamu, tudíž nebudu dlouze popisovat změny, které jen zmíním bodově:

  • zápis bude zdarma, pořadí firem se řídí dle biddingu – více v optimalizačních tipech
  • propojení s fulltextovým vyhledávačem – první tři pozice se mohou zobrazovat ve fulltextovém vyhledávání – bude záviset na CTR boxu, který se bude zobrazovat ve vyhledávání
  • automatická detekce lokality uživatele – snadnější nalezení firmy v místě, kde se právě nachází – důraz na lokální hledání
  • filtry – uživatelé si budou moci vyfiltrovat firmy pomocí upřesňujících filtrů (nekuřáckou restauraci či e-shop s možností online plateb)
  • sezonní inzerce – bude možné inzerovat jen po část roku, kdy má prodejce sezonu a mimo sezonu nechat zápis bez nastavení biddingu.
  • měření efektivnosti – každý si může snadno vyzkoušet, zda se mu působení na Firmy.cz vyplácí (není potřeba platit zápis na celý rok, pro zkoušku stačí i několik týdnů)
  • propojení s Mapy.cz – při biddování získá společnost zvýrazněnou pozici na Mapách
  • uživatelské recenze firem – obdobně jako na Google Places budou moci uživatelé hodnotit kvalitu společnosti
  • nové a detailnější statistiky – obsahující zobrazení ve výsledcích vyhledávání, zobrazení profilu na Firmy.cz, prokliků na web a další informace
  • uživatelé budou mít možnost ukládat často navštěvované profily do sekce Oblíbené
  • chystá se mobilní aplikace pro uživatele i majitele firem,  spekuluje se, že Seznam spustí navigaci

 

V následujících bodech shrnuji možnosti optimalizace zápisu na Firmy.cz:

1. Důležitost volby úvodní fotografie

U nového profilu na Firmy.cz bude dominantním prvkem fotografie, která nahradí současné logo. Vytvořte fotografii, která bude pro zákazníky atraktivní a zároveň dostatečně reprezentující daný obor. Pokud budete fotografovat svépomocí, doporučuji dodržet několik základních pravidel – vhodnou vzdálenost, světlo, volbu ISO a clony. Jak fotit architekturu se můžete dozvědět například zde nebo zde. Do fotografie nezapomeňte zakomponovat logo společnosti, dle kterého vás návštěvníci Firmy.cz lépe najdou. I zde platí známé pravidlo, že obrázky prodávají.

Ukázka fotografii u zápisů

Existují samozřejmě výjimky, u kterých není fotografie provozovny vhodná. Například u restaurací se nabízí umístění fotografie interiéru – ten řekne zákazníkům určitě víc, než samotná budova. U oborů, u kterých není důležité místo podnikání (řemeslníci) se nabízí možnost přidání fotografie firemního automobilu s potiskem. Pro hotely bude dle Firmy.cz přípustná i fotografie recepce či vstupní haly. Některé sekce se budou řídit speciálními podmínkami – například e-shopy budou mít nastaveny standardně prinscreen hlavní strany.

 

2. Vyplnění všech údajů je základ a je to zdarma

Čím více toho vyplníte, tím lépe se budete na Firmy.cz zobrazovat. Lepší informace samozřejmě ocení i vaši zákazníci – můžete se tak odlišit od konkurence, která nechá zápis bez povšimnutí. Důležitý je zejména popisek, do kterého můžete zakomponovat klíčová slova, na které se chcete uživatelům zobrazovat. Zapomínat by se nemělo ani na aktuální kontaktní údaje či otevírací dobu. Čas věnujte vyplnění fotogalerie, kam můžete umístit ukázky produktů či služeb, získané ocenění či referenční zakázky.

 

3. Parametry upřesňují hledání

Ukázka filtrování dle parametrů

U některých sekcí bude nově možné vyplnit parametry, dle kterých bude uživatel filtrovat své hledání. Parametry nalezneme například u restaurací, kde je možné vyfiltrovat nekuřácké restaurace či  zařízení, kde lze platit kartou a mají bezdrátový internet. Nevyplněním těchto doplňkových polí můžete přijít o část zákazníků, kteří již ví, co hledají. Seznam parametrů by se měl do budoucna průběžně rozšiřovat, doporučuji tedy pravidelně procházet administraci a vyplňovat nově přidávané parametry.

 

4. Akční nabídky

Další novinkou jsou akční nabídky, kde mohou firmy zveřejňovat své slevy a speciální akce. Maximální délka platnosti každé akční nabídky je 14 dnů, poté dojde k automatickému odstranění a bude nutné vložit novou akci. Akční nabídka je tvořena obrázkem, který doplňuje krátký textový popisek. Velkou výhodou používání této funkce je zvýraznění profilu (viz obrázek) – snadno se tak odlišíte od konkurence, která akční nabídky nebude využívat. V každý kategorii budou uživatelé moci filtrovat zápisy s akční nabídkou. Pravidelným vyplňováním tak můžete snadno oslovit další potencionální zákazníky (Firmy.cz uvádějí, že zásah je až 3x větší než u zápisů bez akce).

Ukázka odlišení zápisu s akcí

Vkládání nabídek by majitelům zápisů měla ulehčit mobilní aplikace, pomocí které jedním stisknutím vyfotí akci (například speciální jídelní lístek se sezonními pokrmy) a nahrají ji na web ke svému zápisu.

 

5. Určení vhodné kategorie

Zařazení do libovolného počtu kategorií je v nových Firmách zdarma. V administraci si můžete snadno vybrat kategorie, které odpovídají vašemu oboru podnikání. U každé kategorie si následně jednoduchým posuvníkem (nebo zadáním ceny na klávesnici) nastavíte cenu za den (viz následující bod) a zjistit odpovídající umístění. Volbu kategorií můžete provést přímo v úpravě profilu nebo v sekci kampaně, kde kromě jiného zjistíte, v jakých kategoriích jste aktuálně zařazeni a další související kategorie, do kterých byste se mohli přidat.

Ukázka zobrazení klíčových slov v kategorii

Pozornost věnujte i záložce klíčová slova,  kde zjistíte slovní spojení, na která se vaše firma aktuálně zobrazuje. Jednotlivá klíčová slova si můžete prokliknout a zjistit vaše umístění. Další klíčová slova a jejich pozice zjistíte vyhledáním.

Ukázka statistik u kategorií – V dubnu se u kategorií objeví i další užitečné informace – například návštěvnost kategorie.

 

6 . Bidding – cena za den určí pořadí

Pozici zápisu v katalogu Firmy.cz  ovlivňují následující faktory: vyplněné údaje v zápisu, vzdálenost provozovny od uživatele a cena, kterou zaplatíte za den. Zjednodušeně, čím vyšší cenu zaplatíte, tím lepší bude vaše pozice. Pozici vašeho zápisu můžete ovlivňovat každý den do 22:00, kdy dojde k ukončení aukce umístění na následující den. V systému si můžete jednoduše nastavovat jinou cenu pro pracovní dny a víkend. Minimální částka pro inzerci začíná na 10 Kč, ve většině kategorií, ale počítejte s tím, že vám díky aukci základní cena stačit nebude.
Maximální cenu za den doporučuji udržovat na prvních pozicích v místě, kde podnikáte. Celorepublikové umístění je na zvážení – záleží na oboru, v kterém podnikáte. Jako restaurace či drobný řemeslník jistě nemá cenu inzerovat pro celou ČR.

Při správě doporučuji experimentovat s umístěním – vyzkoušet si kolik zobrazení přinese první, třetí či pátá pozice a na základě dat volit vhodný kompromis. Pokud zjistíte, že se zobrazení liší o jednotky, není třeba být první za každou cenu. Zvláště zvolíte-li chytře úvodní obrázek, můžete přilákat více zákazníků, než konkurence na první pozici.

První tři místa mohou být důležitá pro zobrazování ve fulltextu – doporučuji si proto vyzkoušet, zda se box Firmy.cz na dané klíčové slovo zobrazuje ve fulltextu a na jaké pozici. Pokud to bude zajímavé, pokuste se dostat do třetího místa a opět porovnat kolik zobrazení vám to přineslo. Zjistíte-li, že zobrazení a prokliky jsou minimální a inzerce se nevyplácí, můžete vyzkoušet inzerci na Skliku a porovnat přínos PPC systému.

Ukázka nastavování ceny

7. Měřte a vyhodnocujte

Na závěr obvyklá rada – nezapomínejte na vyhodnocování návratnosti investic. Prvotní data získáte v administraci Firmy.cz, v kterých můžete zjistit kolik potencionálních zákazníků prohlédlo váš firemní profil či také kolik zákazníků přišlo na váš web. Návštěvnost můžete dále porovnat v Google Analytics a zjistit konverze. Do konverzí bych nezapomněl započítat ty zákazníky, kteří se neproklikli na váš web, ale zavolali, poslali mail či navštívili prodejnu. Přesné číslo této offline skupiny nejspíš nezjistíte, budete muset spoléhat na odhady a průzkum, který můžete provádět mezi zákazníky. Zeptejte se jich odkud se o vás dozvěděli. Zvýšení úspěšnosti v dotazování můžete například podpořit slosovatelným anketním lístkem.

 

Máte nějaké další optimalizační tipy? Podělte se o ně v komentářích!

4 Comments

  • Romana Velflová

    Kdo by čekal, že v PPC týmech bude brzy prostor pro specialistu i na PPD? 🙂 Naše shrnutí postřehů a tipů máme na http://blog.medio.cz/nove-firmy. Hezký obrázek, s fotkami experimentovat, intuice a zdravý úsudek při správě kampaní, větší důraz na popisek, přes který budete nalezitelní na vytipovaná klíčová slova.

    6.3.2014 - 9.48 Reply
  • Václav Dvorský

    Přeji příjemný den,
    Jak je možné, že když si zadám v beta verzi nové firmy “Mechanika Teplice”, objeví se i jiné cizí firmy?

    12.3.2014 - 11.48 Reply
    • David Sedláček

      Dobrý den Václave,
      ano je to možné, ve vašem případě je to nejspíš způsobené tím, že existují i další firmy, které mají v názvu či popisku slova mechanika, mechaniky. Tyto slova následně způsobují zobrazení na název vaší společnosti….

      12.3.2014 - 11.55 Reply
  • Jak na katalogy a Google Firmy? - Miloslav Hamsa

    […] Jak optimalizovat zápis na Firmy.cz? – David Sedláček […]

    22.8.2016 - 12.16 Reply

Napište, co si o tom myslíte

Author Details
David Sedláček

Share Post